Linia kolejowa nr 4 |
Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie |
| mapa LK4 |
|
Dane podstawowe |
Zarządca |
PKP PLK S.A.
|
Numer linii | 4 |
Tabela
SRJP
| 100 |
Długość | 223,833
km
|
Rozstaw szyn
| 1435
mm
|
Sieć trakcyjna
| 3 kV |
Prędkość maksymalna
| 250
km/h
|
| Zdjęcie LK4 |
stacja
Włoszczowa Północ
|
Przebieg |
|
| | | | |
1
↑
Warszawa Centralna
| | | | | | | | | | | 1,057 |
Grodzisk Mazowiecki
| | | | | | | | | | | |
1
←
Katowice
| | | | | 14,574 |
Korytów
| | | | | |
12
→
Łuków
| | | | | 23,640 | 575 →
Marków-Świnice
| | | | | 23,542 |
Szeligi
| | | | | 57,381 |
Strzałki
| | | | | |
22
→
Radom
| | | | | 80,330 | 573 →
Radzice
| | | | | 80,470 | 574 ← Zapowiedź | | | | | 80,608 |
Idzikowice
| | | | | |
25
→
Dębica
| | | | | 92,142 |
Opoczno Południowe
| | | | | 124,808 |
Olszamowice
| | | | | 154,390 |
Włoszczowa Północ
| | | | | | 572 ←
Żelisławice
| | | | | |
61
→
Lubliniec
| | | | | 160,495 | 571 → Knapówka | | | | | 170,479 |
Psary
| | | | | 170,861 | 570 →
Starzyny
| | | | | |
64
→
Koniecpol
| | | | | 206,688 |
Góra Włodowska
| | | | | | | | | | | | | | | | | 223,484 |
182
←
Tarnowskie Góry
| | | | | 224,050 |
Zawiercie
| | | | | |
1
↓
Katowice
|
|
strona kolej.one.pl
|
Linia kolejowa nr 4, Centralna Magistrala Kolejowa –
linia kolejowa
o długości 223,833 km, łącząca
Grodzisk Mazowiecki
z
Zawierciem
. Wybudowana została w latach
1971
-
1977
.
Planowano jej przedłużenie na północ do
Gdańska
, roboty zostały rozpoczęte, ale przerwano je.
Przewoźnicy
PKP Intercity
,
Przewozy Regionalne
(ruch pasażerski) i
PKP Cargo
(ruch towarowy)
Ruch pasażerski
Na linii nr 4 jeżdżą pociągi:
- PKP Intercity – w komunikacji krajowej:
- PKP Intercity – w komunikacji międzynarodowej:
- Przewozy Regionalne – w komunikacji krajowej:
Ruch towarowy
Obsługa PKP Cargo, czasami prywatni przewoźnicy, mający odpowiednie licencje
Historia
Pierwotnie jej przeznaczeniem były przewozy towarowe i właśnie temu służyła zaraz po otwarciu. Już podczas jej projektowania ustalono geometrię trasy, która pozwalała na poruszanie się
pociągów
z
prędkością
powyżej 160 km/h, jednak nawierzchnia i sieć trakcyjna oraz
urządzenia
aktywne (
SHP
, brak systemu sygnalizacji kabinowej) pozwalały na poruszanie się z prędkością maksymalną wynoszącą 160 km/h (do roku
1985
ograniczenie do 140 km/h). Przeszkodą był także brak elektrowozów zdolnych do osiągnięcia wyższych prędkości.
Obecnie niektóre odcinki trasy są przystosowane lub w trakcie przystosowywania (polegającego na wymianie właściwie wszystkiego: podtorza, nawierzchni torowej, sieci trakcyjnej, urządzeń sterowania ruchem) do prędkości 250 km/h (dla
EZT
, 200 km/h dla składów wagonowych) (odcinek Psary – Zawiercie 200 km/h import PLK).
W latach 2009-2011 na CMK będzie wprowadzany system sygnalizacji kabinowej zgodny ze standardem
ETCS
[1].
Ciekawostki
Rekord prędkości
Na CMK
11 maja
1994
został ustanowiony rekord prędkości na torach Europy Środkowo-Wschodniej – podczas testów włoskiego pociągu
Pendolino
(ETR 460 nr 007) uzyskano prędkość 250,1 km/h[2]. Trzeba jednakże zwrócić uwagę, że ze względu na brak nasypów na całej trasie i innych środków bezpieczeństwa linia nie nadaje się do obsługi szybkich połączeń (300-350 km/h), jak w przypadku
TGV
.
Od
16 października
2006
jedynym otwartym dla pasażerów przystankiem kolejowym jest
Włoszczowa Północ
, na którym zatrzymywały się początkowo 3 pary pociągów: ekspresowy Ernest Malinowski relacji Warszawa-Kraków/Krynica, Tanich Linii Kolejowych Augustyn Kordecki relacji Gliwice-Warszawa Wschodnia (w poprzednim rozkładzie jazdy pociąg ten kursował z Częstochowy), sezonowy pospieszny do Zakopanego (z
Poznania Głównego
) i Posp. Vltava
Moskwa Biełorusskaja
–
Praha hl.n.
W listopadzie 2009 wskutek degradacji niektórych pociągów ekspresowych i IC do rangi TLK zwiększyła się liczba pociągów zatrzymujących się na stacji. Oprócz tego, od czerwca 2009 Włoszczowa Północ obsługiwana jest przez pociągi
InterRegio
.
Planuje się budowę drugiego przystanku osobowego, na węźle
idzikowickim
, ze względu na zapotrzebowanie ze strony miasta
Opoczna
i powiatu opoczyńskiego.
Podpory nieistniejącego wiaduktu
Olimpijki
nad nieistniejącą północną odnogą CMK
Północna odnoga CMK
Kolejnym etapem budowy magistrali miała być trasa do stacji
Gdańsk Port Północny
przez
Wyszogród
,
Płock
,
Sierpc
,
Brodnicę
,
Malbork
, lecz budowy zaniechano ze względu na niekorzystną sytuację ekonomiczną kraju w latach 80. Budowę linii po roku
2020
przewiduje Plan Zagospodarowania Przestrzennego woj.
kujawsko-pomorskiego
[3].
CMK miała krzyżować się z również niewybudowaną
Olimpijką
w okolicach
Baranowa
. Ciekawostką są betonowe słupy (patrz obok) pozostałe po niewybudowanym wiadukcie na planowanej krzyżówce.
Przypisy
Więcej informacji